Kunde: KZ-Gedenkstätte Flossenbürg
Zeitraum: 06/2024 – 02/2025
Thema: Anlässlich des 80jährigen Jubiläums der Befreiung des Konzentrationslagers Flossenbürg erschien eine Sonderausgabe des Flossenbürg-Magazins mit Erfahrungsberichten, Interviews, Statements, Essays uvm. rund um das Thema. Die Illustrationen stammen von Silke Werzinger, die auch das historische Cover-Motiv 23. April 1945 modern interpretierte. Die Jubiläumsausgabe erschien in deutsch und englisch.
Hauptaufgaben: Art Direction, Editorial Design
Kunde: Deutsche Feuerwehr-Gewerkschaft
Zeitraum: 06/2023 – 01/2025
Thema: Die Deutsche Feuerwehr-Gewerkschaft ist eine bundesweit agierende Gewerkschaft mit aktuell etwa 10.000 Mitgliedern aus den Berufsfeldern Feuerwehr, Leitstelle und Rettungsdienst. Mitte 2023 fiel seitens der dfeug die Entscheidung, das bestehende Corporate Design zu modernisieren, seit Januar 2025 wird das neue Erscheinungsbild in allen Bundesländern umgesetzt. Das neue dfeug-Erscheinungsbild entstand in Zusammenarbeit mit Luise Gnizak von Studio Werken.
Hauptaufgaben: Gestalterische Konzeption, Corporate Design, Strategische Planung
Kunde: Bezirk Oberbayern, Zentrum Erinnerungskultur
Zeitraum: 03/2022 – 06/2023
Thema: Die Publikation „Verdrängt“ ist ausdrücklich kein Erinnerungs- oder Gedenkbuch. Sie ist vielmehr ein Beitrag zur erinnerungskulturellen Bearbeitung der nationalsozialistischen „Euthanasie“-Morde und damit Teil einer anhaltenden gesellschaftlichen Debatte. Herausgegeben vom Bezirk Oberbayern durch das Zentrum Erinnerungskultur der Universität Regensburg erschien „Verdrängt“ Mitte 2023 im Wallstein-Verlag. Seit März 2025 ist die Publikation zudem im Online-Shop der Bundeszentrale für politische Bildung erhältlich.
Hauptaufgaben: Gestalterische Konzeption, Corporate Design, Art Direction, Editorial Design
Kunde: KZ-Gedenkstätte Flossenbürg
Zeitraum: 04/2019 – 14/2020
Ziel: Gestaltung einer zweisprachigen Wanderausstellung über ehemalige tschechoslowakische KZ-Häftlinge; zentrale Aspekte der tschechischen Geschichte sollen durch persönliche Episoden aus dem Leben der einzelnen Personen vermittelt werden. Die Gestaltung der Ausstellung soll vor allem junge Menschen ansprechen. Die Wanderausstellung tourt seit Anfang 2021 durch Deutschland und Tschechien, seit Mai 2025 ist sie im tschechischen Ceska Kamenice zu sehen.
Hauptaufgaben: Räumliche und gestalterische Konzeption, Corporate Design, Gestaltung Ausstellungskomponenten und -broschüren (deutsche, englisch, tschechisch)
Clients: KZGedenkstätte Flossenbürg, Max Mannheimer Studienzentrum Dachau
Period: 07/2020 – 12/2020
Goal: Visual conception of a brochure documenting a five year training program for NS memorial staff. A explicit request of the customer was to work with the material that had been created throughout the five year process: pictures of workshop situations and posters made by the participants. The visual strategy for the images was to work with cutouts, photofilters and graphic elements. We used markers of different colors and styles to emphasize the workshop character within the editorial design. 90% of the pictograms used in the publication are from original workshop posters.
Major tasks: Creative conception, art direction and execution
Client: KZ-Gedenkstätte Flossenbürg
Period: 09/2019 – 12/2020
Goal: In fall 2019, the Flossenbürg Concentration Camp Memorial announced a competition to revise the existing corporate design. Colors and logo were set, everything else was open for discussion. The new corporate design was developed along six content guidelines: Dynamics, Recognition instead of Confession, Experimental Field of Remembrance Culture, Contact Zones, Regional – International, Innovation Engine. The central role in the new corporate design is played by the typeface ABF Linéare: Like the Flossenbürg concentration camp memorial, it is kind of irritating. Combined with high-quality images of the site, it gives the corporate design its distinctive character. See more
Major tasks: Creative conception, art direction and execution
Photos of the site: Thomas Dashuber
Client: Verband Kommunaler Unternehmen (VKU)
Agency: VKU Verlag GmbH
Period: 09/2020– 03/2021
Goal: Design of a brochure for the 2021 federal election in Germany with positions of the VKU. In terms of content, there are three key aspects: climate-neutral, powerful, and quality of life. These statements are underlined by significant icons. Authentic images provide an insight into the field of activity of municipal companies.
Major tasks: Creative conception, art direction and execution
Client: Südwestdeutsche Stromhandels GmbH
Period: 04/2019 – 08/2020
Goal: Design of the 2018 and 2019 SüdWestStrom Annual Reports: The design should be in line with the corporate design guidelines and at the same time should take a step forward in order to emphasize the company’s innovative strength. The 2019 annual report was published digitally only.
Major tasks: Creative conception, art direction and execution
Client: INTAO
Period: 01/2019 – 06/2019
Goal: Conception and production of images for the INTAO app within the framework of the existing corporate and app design; each image visualizes one article, all persons depicted are INTAO employees
Major tasks: Creative conception, art direction, photography, image composing; Illustrations: Kathrin Krönig
Client: Audi
Agency: C3 Creative Code and Content
Period: 03/2018 – 04/2018
Goal: Production of the employee magazine Audi mobil within a limited period of three weeks on the basis of an existing layout structure. Despite the short time available the quality should be first-rate. Within two weeks, six shootings with employees took place at two different Audi locations. In addition to a picture editor, three illustrators worked simultaneously on visual elements for the magazine.
Motor tasks: Creative conception, art direction and execution
Details: 40 pages, printed edition 80.000